Wiki's................
Meerwaarde van een Wiki voor BMB, tsja... je komt toch weer op hetzelfde uit denk ik...bekend terrein....
- Actieve houding van medewerkers en/naar klanten
- Uit verschillende bronnen informatie en nieuwtjes ( dit natuurlijk screenen )
- Elkaar op een leuke manier leren kennen, relatie klant+BMB versterken
Kennisdeling is, denk ik, het grootste voordeel van een Wiki ( Jotspot, Social text )
je hebt een veelheid van informatie die van nut kan zijn en voor iedereen beschikbaar
( Central Desktop, Confluence )
Doel voor BMB : - Kennismanagement
- Kennisoverdracht
Maar DE vraag : 'Wat wil je ermee bereiken ?'
Waarde creeƫn voor je klanten, behoefte aan authenticiteit
( zie HUTSPOT artikel van Joseph Pine )
Maar ook : 'What makes us Happy ?' TED
Verder heb ik nog verschillende Wiki's bekeken, ik vind ze er over het algemeen onaantrekkelijk
uit zien zoals bijv. SJCPL Subjetct Guides, Library Succes is overzichtelijk, BL Succes, Doku Wiki,
BL instructie Wiki geen verbinding, etc.
Openbare Bibliotheek Princeton boekenliefhebbers, voor het laatst 2 jr geleden bijgewerkt ???
De meest overzichtelijke is de ROC Wiki (hehe)
Dus mijn conclusie,
Een Wiki om als platform te gebruiken voor BMB lijkt me prima maar wel screenen en selecteren
om zo accurate informatie te vergaren, anders is het slordig.
Ik vind een Wiki er vaak niet aantrekkelijk uitzien, het verdelen in thema's/onderwerpen is
natuurlijk wel weer superhandig.
entries toevoegen aan favorieten - favoriete weblogs aan mijn cursusblog - create a page -
Ik heb twee favoriete kunstpagina's toegevoegd ( er was nog niets over kunst te vinden ) en mijn weblog toegevoegd aan de side bar.
P.s. Op Kompas staat nu in de Nieuwsbrief Topdiensten, deze gaat over digitale etalages
met o.a. Widgets ( Leuk )
Tot Huppels
donderdag 24 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Binnen BMB worden best wel wat wiki's ingezet om te kunnen samenwerken met collega's. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van de Q-schijf om documenten te delen want je kunt er immers overal waar je een internetverbinding hebt, aan werken.
BeantwoordenVerwijderenAls je een wiki wilt inzetten voor klanten dan zul je inderdaad moeten zorgen dat de wiki regelmatig 'bijgewerkt' wordt (geldt overigens ook voor websites). Voordeel van een wiki is natuurlijk dat dit ook door de gebruikers gedaan kan worden. En het succesvolste voorbeeld is natuurlijk... Wikipedia!